Jom buat duit bersama churp churp

My dear Member.. Cool!!!

Wednesday

Oh Kuih

Riena Haiqal | 11:19 am |

Assalamualaikum

Oh sangat malas aku nak menghadap komputer ni. Rasa berpusing-pusing jer sekeliling aku. 


Ah, sudah dari semalam aku nak makan kuih Badak Berendam ni. Memang kat Labuan takkan ada lah orang jual atau buat. Yang ada pun cuma kuih puteri mandi.. 

 

Kenapalah susah benar nak cari makanan yang diidam baby aku ni. 
Haiqal dulu masa dalam perut pun sama gak, strawberry yang sangat-sangat susah nak cari tu lah yang dia nak.

29 comments:

  1. ehhh kuih kegemaran sha jugak :)

    sabarr ye ..mudah2 han u dpt mkn gak kuih tu nnt

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe.. tu ar.. sebelum ne memang tak pernah makan kuih ni..

      Delete
  2. alahai...
    tak sampai hati pulak ..
    kalau boleh pos dayah dah pos dah..
    :)
    upah orang buat tak boleh ke..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak suruh mak buat kan tapi dia pun sibuk.. :(

      Delete
  3. ala..sian awak..xdpt cr try buat sendiri la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah request dengan Mr. papa supaya sama2 buat kat rumah..

      Delete
  4. Riena try buat sendiri je.

    Mau resipi dak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ain :: nak nak...
      boleh la saya buat sendiri kat rumah ni.. (^_^)

      Delete
  5. Untuk kuih

    2 cawan tepung pulut
    2 sudu tepung beras
    secubit gram
    daun pandan yang diblender ambil air dia *ikut suka,nak letak boleh, tak letak takpe
    pewarna hijau

    .: Gaul semua sebati sampai adunan boleh dibulat-bulatkan.
    .: Dah sebati, kepal-kepal dan bulat-bulatkan, letak inti kelapa di dalamnya
    .: Kemudian, rebus di dalam air panas yang telah dipanaskan terlebih dahulu
    .: Kuih yang timbul menandakan ia telah masak.


    Inti kuih

    2 cawan kelapa
    Gula-ikut rasa nak manis mana
    Letak gula melaka/gula perang sikit.

    .: masak atas kuali hingga kering-kering basah jadi inti


    Kuah putih /santan

    2 Santan
    secubit garam
    dua cubit gula
    1 sudu tepung gandung/jagung

    .: Masak semua hingga pekat tak pekat sangat. Pandai2 agak.


    **setelah siap kuih direbus, masukkan ia ke dalam santan yang telah dimasak tadi.
    Kemudian boleh makan dah.



    Tu je, harap boleh faham lah ye.

    ReplyDelete
  6. Kat sini pun ada resipi Riena:

    http://www.yayansmum.com/2012/08/resepi-kuih-badak-berendam.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah tgk dan dah salin.. thanx Ain.. (^_^)

      Delete
  7. Kesiannya kawan aku nie...jum terjah blog..ada kubuat resepi badak sana...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanx YM.. dah dapat dan dah salin dah... petang ni mo buat la... (^_^)

      Delete
  8. azi xsuka kuih tu... azi masa ngandung xdelah nak ngidap yang bukan2...semua senang2 lebih pada nak makan bukan ngidam .. hi3

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu ar, tak tahu la.. bukan kehendak saya juga kan.. kalau senang nak dapat tak per juga ni, adui.. nasib baik la ada juga sahabat yang sudi share resepi ni utk saya...

      Delete
  9. Alolooo mak buyong ni ngidam yer, moga berjaya buat kuih tu ok! :-)

    ReplyDelete
  10. dh mengidam dah...mg dapat makan ... heheh..gogle je resepi tu,..

    ReplyDelete
  11. alololo..ciannya preggy mommy nih..sabar2..dah xda canner tuh? ni kena buat iklan besar besaran nih buat pemberitahuan kalau2 sape yg tau kat mane jual kuih nih..comel doakan riena dapat mkn kuih ni ya..

    ReplyDelete
  12. zie tak pernah ler plak mkn kuih badak berendam tu. unik nah nama dia. hehe

    ReplyDelete
  13. ehhh tahniah riena.. seronoknya peknen lagi.. ^_^
    sejak 2 menjak ni tenet slow hihi keje pun banyak nak BW pn tk sempat...
    riena try cr resepi n buat sendiri..
    kalau dkt ngan liya dah anta sepinggan dah.. ^_^

    ReplyDelete
  14. ha buat sendiri mesti lebih puas hati kan...:)

    ReplyDelete
  15. xpernah makan berendam tu? sedap tak? tp yg gamba last tu sy suka sgt.. sy masok skali satu biji dlm mulut.. uishh enakk!! hehe

    ReplyDelete
  16. kak antar balik details tu..hehe/..sha xdpt la..

    ReplyDelete
  17. dni teringin nak buat sendiri tapi maslas hewwhewww

    ReplyDelete
  18. dah tu....dah dpt ke belum ..
    buat ke beli..?
    :D

    ReplyDelete
  19. kesiannya.klu tringin la2 tu gak rasa nk mkn kan? silap2 akak kena buat sendiri kot? hihi..

    ReplyDelete

جَزَاكُمُ اللهُخَيْرًا كَثِيْرًا وَجَزَاكُمُ اللهُ اَحْسَنَ الْجَزَاء
(Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza)
Semoga Allah SWT akan membalas kalian dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kalian dengan balasan yang terbaik.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Affiliate!!

Mohd Qasha Haiqal

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers
♥ Copyright © 2012 reserved to RieNa_HaiQaL. Template Edited by sHaRiNa eLyaNa