Jom buat duit bersama churp churp

My dear Member.. Cool!!!

Tuesday

Resepi ~ Colourful custard pudding

Riena Haiqal | 3:00 pm |
Assalamualaikum

Resepi ni saya dapat dari blog LITTLE PARLOUR.
Jadi saya kongsi juga dengan korang semua.. Mana lah tahu kan nak pikat hati orang tersayang, tetiba search kat google nak buat resepi apa kan... Kat sini saya share lah ngan korang.

Di samping tu, kalau ada masa dan kelapangan meluas macam padang bola saya pun nak torai <try> resepi ni gak. hik hik hik


Bahan-Bahan :-

1 Paket agar-agar tali (Cap burung layang-layang)
1 Tin susu cair
Pewarna kuning, merah dan hijau
2 Sudu besar tepung custard (bancuh dengan 2-3 sudu air)
Beberapa sudu besar gula pasir
1 sudu kecil esen vanila
Air

Cara-caranya pulak:-
  1. Rendam ⅓ daripada sebungkus agar-agar dengan air selama 15 minit kemudian toskan. Didihkan 350ml air di dalam periuk dan masukkan agar-agar yang telah direndam tadi. Bila agar-gara hancur, masukkan 3 sudu besar gula pasir dan kacau hingga larut. Bahagikan kepada 3 bahagian (satu bahagian dalam dua senduk nasi). Letak pewarna pada setiap bahagian dan tuang ke dalam mangkuk leper sambil ditapis dengan penapis besi. Sejukkan dalam peti ais. Bila dah sejuk, toreh-toreh dengan pisau untuk dijadikan kiub-kiub kecil dan ketepikan.
  2. Rendam baki agar-agar (lagi ⅔) dengan air selama 15 minit dan toskan. Didihkan 500ml air kemudian masukkan agar-agar yang direndam tadi dan kacau hingga larut. Masukkan gula dan 1 tin susu. Bila mendidih masukkan pula bancuhan tepung custard, esen vanilla dan kacau lagi hingga sedikit likat. Tutup api dan tuang ke dalam loyang / acuan sambil ditapis dengan penapis besi. Taburkan kiub agar-agar 3 warna tadi dan sejukkan dalam peti ais. 
  3. Potong dan hidangkan. 


Selamat mencuba..



Thank You For Reading

No comments:

Post a Comment

جَزَاكُمُ اللهُخَيْرًا كَثِيْرًا وَجَزَاكُمُ اللهُ اَحْسَنَ الْجَزَاء
(Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza)
Semoga Allah SWT akan membalas kalian dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas kalian dengan balasan yang terbaik.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Affiliate!!

Mohd Qasha Haiqal

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers
♥ Copyright © 2012 reserved to RieNa_HaiQaL. Template Edited by sHaRiNa eLyaNa